لوگو چیست؟
لوگو یک نشانهی گرافیکی است که میتواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از اینها طراحی شود.
این نشانه گرافیکی به وسیله شرکتهای تجاری، تولیدی و صنعتی و همچنین کسب وکارهای کوچک استفاده میشود تا از این طریق نوع خدمات اهداف و محصولشان را سریعتر به مخاطب معرفی کنند. به واسطه خلاقیت، منحصر به فرد بودن و بصری بودن در اذهان حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشند.
- لوگو میتواند ترکیبی از حروف، نشانهها و نماد باشد که چهره و مشخصه یک برند است.
- طراحی یک لوگوی زیبا و کارآمد اهمیت بسزایی در محبوبیت یک برند در نظر مخاطبان دارد.
- بخشی از کسب و کار، محصول یا هویت بصری شما میباشد.
- لوگو به عنوان آرم، برند، علامت تجاری و هویت سازمان شما شناخته میشود.
- در بسیاری از موارد تصویر یک لوگو اولین چیزی است که با شنیدن یک نام به ذهنتان میرسد به عنوان مثال: کوکا کولا، نایک، اپل و غیره
انواع لوگو
طراحی لوگو را میتوان براساس استفاده از عناصری مانند نوشتار، شکل و غیره به سه گروه کلی تقسیم نمود:
- استفاده از تصویر(آیکون، سمبل، پیکتوگرام) مثل شرکت اپل
- استفاده از نوشتار: لوگوتایپ، وردمارک: استفاده از نام شرکت و ارائه آن خارج از فونتهای مرسوم مثل: لوگوی دیسنی و یا توییتر / مونوگرام،طراحی با یک حرف یا حروف اختصاری برند / تایپ بیس: طراحی با نام شرکت یا برند که شکلی گرافیکی را بسازد
- ترکیب نوشتار و تصویر(لوگوی ترکیبی): مثل پیتزاهات
ویژگیهای طراحی یک لوگو خوب و موفق
طراحی خوب و موفق باید دارای ویژگیهایی زیر باشد؛
- اعتبار و سنخیت: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند ارتباطی دو طرفه و صادقانه بین صاحب لوگو (نام تجاری و برند) و تجارتی که به آن اشاره دارد، برقرار نماید.
- باید با موضوع، مفهوم و خصوصیات برند همخوانی داشته و معنای خود را به سرعت به مخاطب انتقال دهد.
- ماندگار و پایدار: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند در طول زمان همراه با کسب و کار شما تکامل پیدا کند و ماندگاری خود را با تحمل طرحها و مدهای مختلف در طول زمان از دست ندهد.
- انعطاف پذیر: یک طراحی خوب و موفق باید بتواند به دو صورت سیاه و سفید (تکرنگ) و تمام رنگی چاپ و در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. بدون تغییر در ظاهر و معنی و مفهوم آن.
- یک طراحی خوب و موفق را باید بتوان به صورت آنلاین در وبسایتها و هنگام کارهای چاپی بدون هیچ مشکلی استفاده نمود.
- باید قادر به احراز حقوق مالکیت خود از نظر قانونی باشد یعنی منحصر به فرد و قابل ثبت باشد.
به طور خلاصه میتوان گفت طراحی یک لوگو باید ساده و گویا، منحصر به فرد و در ارتباط با موضوع کسب و کار باشد باید جذابیت بصری داشته و با مخاطب ارتباط برقرار کند.
با یکسان بودن شیوه طراحی در تمام قسمتها ضمن نوآوری هماهنگی تکنیکی ایجاد نماید.
سؤالاتی که باید در ارتباط با طراحی لوگو به آنها پاسخ دهید؟
- خدمات یا کالای ارائه شده توسط شرکتتان را چگونه توصیف میکنید؟
- اهداف بلند مدت شرکت شما چیست؟
- رقبای اصلی شما چه کسانی (چه شرکتهایی) هستند؟
- عامل تمایز شما از رقبایتان چیست؟
- گروه هدف و مصرف کنندگان شما چه کسانی هستند؟
- تصویر ذهنی از لوگویتان دارید؟ توصیف کنید.
- آیا برند شما رنگ خاصی دارد؟
- چه نوع لوگویی را ترجیح میدهید (آیکون، لوگوتایپ، مونوگرام و غیره)؟
- از لوگوی شما قرار است بیشتر کجا استفاده شود (چاپ، رسانهی تصویری، وب و غیره)؟
- چه میزان بودجه میخواهید جهت طراحی لوگو اختصاص دهید؟
- آیا نیاز به طراحیهای دیگری با لوگوی جدیدتان دارید؟ با چه موضوعی؟
چه کسی میتواند یک لوگو را طراحی کند؟ طراحی کردن یا طراحی نکردن لوگو؟
- از لحاظ فنی، هر کسی که اندکی با نرم افزارهای گرافیکی آشنایی داشته باشد و حتی بدون دانش اصول طراحی و خلاقیت میتواند یک لوگو ایجاد کند.
- باید به هزینه طراحی به دید سرمایهگذاری در بخش برند و تبلیغات، و همچنین آینده کسب و کار نگاه کرد.
- طراحی لوگو نقطه شروع و هویت بصریِ کسب و کار شما و نیز طراحی خوب برای شماست.
- ایجاد تصویر ذهنی ماندگار در ذهن مخاطبانتان در توسعه تجارت و بازاریابی برای شما نقش بسزایی را ایفا میکند.
- باعث میشود که لوگوی شما به درستی و در هر زمانی به خوبی دیده شود.
روح و هدف از طراحی لوگو، اینست که شما به یک هویت و نام تجاری خاص در رسانهها برسید این سایت میتواند طراحی لوگو تا برندسازی را شامل شود. لذا با طراحی یک لوگو خوب و موفق و با کمک از طراحان مجرب میتوانید به سادگی به این مقصود دست پیدا کنید.